Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Projekty MAS > Místní akční plán > Aktuality MAP > Spolupráce škol s odborníky a Malou technickou univerzitou: Hravé technické vzdělávání pro

Spolupráce škol s odborníky a Malou technickou univerzitou: Hravé technické vzdělávání pro



 

EU+MŠMT Barevné CMYK.jpg

Spolupráce škol s odborníky a Malou technickou univerzitou: Hravé technické vzdělávání pro děti

Spolupráce mezi školami a odborníky z Malé technické univerzity nabízí dětem možnost objevovat svět architektury a stavitelství zábavnou a interaktivní formou. V roce 2024 proběhlo několik lekcí, které přiblížily dětem základy technického vzdělávání a rozvíjely jejich kreativitu, logické myšlení i prostorovou orientaci. Témata jako stavba mostů a domů oživila dětem zájem o techniku a přinesla radost z objevování a tvoření.

Stavitelé mostů: Děti v rolích architektů

Jedna z inspirativních lekcí s názvem Stavitel mostů proběhla 17. května 2024 v Mateřské škole Sokolská v Bystřici pod Hostýnem. Architekt vedoucí lekci děti nejprve vtáhl do příběhu o stavbě Karlova mostu a zapojil je do rolí krále, rytířů a princezen. Děti si tak mohly představit historický kontext a následně se pustily do stavění vlastního mostu z kostek Lego Duplo. Architekt jim vysvětlil základní principy konstrukce mostů a děti si vyzkoušely postavit pevné pilíře, po kterých si následně mohly s radostí přejít. Tato zkušenost jim umožnila porozumět tomu, jak pevná a stabilní musí být konstrukce, aby most unesl zátěž.

Stejná aktivita se konala i v Mateřské škole Rychlov, kde si děti rovněž vyzkoušely stavění mostů a po úspěšném dokončení obdržely diplom Stavitel mostů. Tento projekt nejen rozvíjel jejich samostatnost a logické myšlení, ale také posílil jejich radost z týmové práce a tvoření.

Malý architekt: Stavíme dům krok za krokem

Další oblíbenou lekcí byla Malý architekt, která proběhla například 22. května 2024 na Základní škole Pod Dubíčkem v Bystřici pod Hostýnem. Žáci si v rámci této lekce vyzkoušeli postavit dům od základů až po vybavení interiéru. Pod vedením lektorky z Malé technické univerzity pracovali ve skupinách a učili se pracovat podle technických plánů, což jim přineslo praktickou zkušenost s procesem stavby a rozvíjelo jejich prostorovou orientaci. Po dokončení domů si každý žák odnesl diplom jako uznání za svou kreativitu a snahu.

Podobná aktivita se uskutečnila i 13. června 2024 v Mateřské a Základní škole Vítonice, kde se děti seznamovaly s celým stavebním procesem – od bezpečnostních pravidel po rozmístění nábytku. Děti stavěly stabilní domy s obvodovými zdmi a příčkami podle technických plánů a učily se základům stavební logiky. Na závěr si i zde odnesly diplom Malý architekt jako ocenění za svou práci a snahu.

Technické lekce v Slavkově a Loukově: Stavby v dětských rukách

Na konci května a v červnu se do programu zapojily i školy v dalších obcích. ZŠ a MŠ Slavkov pod Hostýnem hostila lekci Stavitel mostů, kde se děti učily, jak správně budovat pilíře a spojovat cihly, aby most byl pevný a stabilní. Po dokončení modelu Karlova mostu měly děti možnost otestovat pevnost konstrukce, což jim přineslo nejen pocit úspěchu, ale i radost z toho, že most unesl všechny přítomné.

Lekce Malý architekt se konala také 20. června 2024 v MŠ a ZŠ Loukov. Děti se seznámily s prací architekta a učily se základům stavební logiky a matematické gramotnosti. Stavěly domy podle technických plánů, učily se rozlišovat typy střech a obvodových zdí, což jim pomohlo lépe pochopit stavební proces.

Závěrem

Spolupráce škol s odborníky a Malou technickou univerzitou umožňuje dětem hravým způsobem proniknout do světa techniky, stavitelství a architektury. Díky interaktivním lekcím se děti učí přemýšlet logicky, spolupracovat ve skupinách a uplatňovat své nápady při tvořivých projektech. Tyto aktivity jsou nejen zábavné, ale také velmi přínosné pro rozvoj jejich praktických dovedností a prostorové orientace, což jim poskytuje skvělý základ pro další vzdělávání a životní zkušenosti.

 

Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem  IV“ je realizovaný a financovaným s podporou ESF, Operačního programu Jan Amos Komenský, státního rozpočtu reg. číslo: CZ.02.02.XX/00/23_017/0008304