Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Projekty MAS > Místní akční plán > Aktuality MAP > Exkurze a představení pro rozvoj čtenářské, digitální a polytechnické gramotnosti

Exkurze a představení pro rozvoj čtenářské, digitální a polytechnické gramotnosti



EU+MŠMT Barevné CMYK.jpg

Exkurze a představení pro rozvoj čtenářské, digitální a polytechnické gramotnosti

Ve vzdělávání dětí hraje stále větší roli propojení formálních i neformálních aktivit, které přinášejí nové dovednosti a zážitky. V Bystřici pod Hostýnem a okolí se od března do května 2024 konalo několik exkurzí a divadelních představení, která byla zaměřena na rozvoj čtenářské gramotnosti, pochopení přírodních procesů a technických znalostí. Tyto události vedly k rozvoji kulturního chování, logického myšlení i tvořivosti dětí.

Maňáskové divadlo Šikulka: Zábava a lekce slušného chování

Dne 21. března 2024 zavítalo do Mateřské školy Bělidla maňáskové divadlo Šikulka. Děti měly příležitost zhlédnout tři krátké pohádky – Jak zajíček k rozumu přišel, O líné Grétce a Prasátko a kouzelné slovíčko. Každá pohádka obsahovala poučení o slušném chování, užívání slov "děkuji" a "prosím" a významu mezilidských vztahů. Interaktivní povaha představení děti nejen bavila, ale také jim ukázala, jak důležité je dodržovat pravidla zdvořilosti. Na závěr se děti naučily novou písničku, kterou zpívaly spolu s postavami z pohádek. Vystoupení bylo velmi oblíbené a děti se už těší na další návštěvu tohoto divadla.

Arboretum v Semetíně: Objevování přírodního světa

Dne 2. května 2024 se děti z Mateřské školy Chvalčov vydaly do Arboreta v Semetíně, kde se zúčastnily projektového dne zaměřeného na přírodu. Na prvním stanovišti se seznámily s včelami a prací včelaře, který jim předvedl včelí úl a vysvětlil význam včel v přírodním cyklu. Na druhém stanovišti si děti zkoušely chytat hmyz do síťky a pozorovat ho pod lupou, zatímco třetí stanoviště bylo věnováno studiu hmyzu, jako jsou mravenci a ruměnice. Děti měly za úkol poskládat obrysy těl těchto drobných tvorů z přírodnin, což jim pomohlo lépe pochopit složitost přírody a rozvíjelo jejich pozorovací schopnosti. Tato exkurze jim nabídla nový pohled na přírodní svět a posílila jejich vztah k životnímu prostředí.

Pohádky s Budulínkem: Interaktivní divadlo pro děti

Dne 7. května 2024 navštívila Mateřskou školu Radost v Bystřici pod Hostýnem divadelnice Michaela Borošová s interaktivním představením Z pohádky do pohádky s Budulínkem. Tento pohádkový program obsahoval příběhy o Koblížkovi a Budulínkovi, které děti nadšeně sledovaly a samy se zapojovaly do děje. Michaela Borošová využila loutek typu manekýn, což přitahovalo pozornost dětí a vtáhlo je do příběhu. Děti se mohly vyzkoušet v roli postav, což jim umožnilo lépe se vcítit do děje a podpořilo jejich osobnostní rozvoj.

Kmotra liška vypravuje: Divadlo s hudebním přesahem

Dne 9. května 2024 navštívilo Mateřskou školu Podhradní Lhota Divadlo Klauniky Brno s pohádkou Kmotra liška vypravuje, inspirovanou operou Liška Bystrouška od Leoše Janáčka. Děti měly možnost seznámit se s dílem tohoto českého hudebního klasika a prozkoumat kouzlo opery skrze pohádku plnou humoru a fantazie. Hlavní představitelka, Zuzana Anna Rút, přenesla děti do světa plného emocí a hudby. Tento zážitek jim nejen přiblížil hudební a dramatické umění, ale i prohloubil jejich zájem o kulturní dědictví.

Pipi Dlouhá Punčocha: Setkání s klasickou literaturou ve Zlíně

Na závěr jarních kulturně-vzdělávacích akcí se žáci Základní školy Pod Dubíčkem vydali 21. května 2024 do Městského divadla ve Zlíně, kde shlédli představení Pipi Dlouhá Punčocha podle knihy Astrid Lindgrenové. Pro mnohé děti to byla první zkušenost s návštěvou divadla, což přispělo k rozvoji jejich kulturního a společenského chování. Díky tomuto zážitku získaly nové poznatky o literatuře a divadle, což jim pomůže v dalším rozvoji čtenářské gramotnosti i zájmu o kulturní akce.

Závěrem

Exkurze a divadelní představení, které se uskutečnily ve školách v Bystřici pod Hostýnem a okolí, ukazují, jak lze zábavným způsobem rozvíjet čtenářskou, digitální a polytechnickou gramotnost dětí. Interaktivní přístup přináší dětem nové znalosti a dovednosti a zároveň podporuje jejich kulturní a společenský rozvoj. Tyto aktivity hrají důležitou roli ve vzdělávání a pomáhají dětem lépe porozumět světu kolem sebe.

 
 Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem  IV“ je realizovaný a financovaným s podporou ESF, Operačního programu Jan Amos Komenský, státního rozpočtu reg. číslo: CZ.02.02.XX/00/23_017/0008304