Partnerství škol a Základní umělecké školy v Bystřici pod Hostýnem přináší do vzdělávání nové podněty, které podporují rozvoj dětí v oblasti umění, hudby a estetiky. Děti mají možnost zapojit se do zážitkových dílen a koncertů, kde se seznamují s hudebními nástroji, výtvarnými technikami a kulturními hodnotami. Podívejme se na dvě inspirativní akce z března a května 2024, které zanechaly v dětech silné zážitky a nové dovednosti.
Děti z několika mateřských škol měly 20. a 21. března 2024 jedinečnou příležitost účastnit se hudebně-výtvarných dílen s názvem Jaro na statku. Dílny probíhaly v přátelské a tvůrčí atmosféře a byly zaměřeny na jarní tematiku a život na statku. Děti si procvičovaly popisování jarních motivů, jako jsou slunce, louka, slepice s kuřaty nebo kráva s teletem. Společně pak zpívaly písničku Jaro pojď už k nám, kterou doprovázely rytmickými prvky na nástroje z Orffova instrumentáře.
Hudební část dílny plynule přešla do výtvarných aktivit – děti kreslily jarní motivy, jako jsou slunce, kuřátka a květiny, a přitom se učily rozpoznávat základní druhy rostlin. Pod vedením učitelů se děti učily správně rozvrhnout obrázek na papír a využívat různé barevné odstíny, což jim pomáhalo rozvíjet cit pro kompozici. Závěrečná pohybová část dílny, kde děti rytmicky interpretovaly skladbu Tanec vylíhnutých kuřátek od P. Musorgského, přinesla radost a příležitost pro tvořivý pohyb. Děti si tak odnesly nové hudební a výtvarné dovednosti, spolu s krásnými zážitky z jarního tvoření.
Druhá akce, interaktivní koncert, proběhla 16. května 2024 a byla zaměřena na výchovu k uměleckému zážitku a kulturnímu chování. Cílem bylo představit dětem různorodost hudebních nástrojů a naučit je, jak se správně chovat během koncertu. Žáci ZUŠ Bystřice pod Hostýnem zahráli krátké skladby a lidové písně, přičemž učitelé představovali jednotlivé hudební nástroje a vysvětlovali, jakým způsobem se na ně hraje.
Interaktivní prvky zahrnovaly zábavné dramatické scénky, které ukazovaly nevhodné chování na koncertě, například nevhodné tleskání nebo používání mobilního telefonu. Děti se aktivně zapojovaly a s nadšením opravovaly nesprávné chování, čímž se učily pravidla slušného chování v kulturním prostředí. Na závěr koncertu si zopakovaly názvy hudebních nástrojů a byly pozvány k zápisu do ZUŠ. Akce nejen rozšířila dětem obzory v oblasti hudby, ale také je naučila respektu ke kulturním tradicím a společenským hodnotám.
V sále ZUŠ se dne 22. října 2024 konaly podzimní hudební a výtvarné dílny pro předškoláky z místních i přespolních mateřských škol. Tato akce poskytla nejmenším dětem prostor k objevování hudby a výtvarného umění. V přátelském prostředí měli možnost prozkoumat hudební nástroje, tvořit s různými materiály a vyzkoušet si novou formu vyjádření svých představ. Díky této akci se mohly děti přirozeně seznámit s uměleckými základy a podpořit svou kreativitu i estetické vnímání.
Spolupráce mezi školami a Základní uměleckou školou v Bystřici pod Hostýnem je příkladem, jak mohou kulturní instituce přispět k rozvoji dětí. Prostřednictvím zážitkových dílen a koncertů se děti nejen učí základům hudby a umění, ale také získávají praktické dovednosti a návyky, které jim pomáhají lépe pochopit kulturní hodnoty. Tyto aktivity jsou příležitostí k harmonickému rozvoji dětí a k prohloubení jejich vztahu k umění a estetice.
Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem IV“ je realizovaný a financovaným s podporou ESF, Operačního programu Jan Amos Komenský, státního rozpočtu reg. číslo: CZ.02.02.XX/00/23_017/0008304
Fryčajova 888
768 61 Bystřice pod Hostýnem
Po: 8:00 - 17:00 hod.
St: 8:00 - 17:00 hod.
V ostatních dnech po dohodě.
Ing. Lukáš Slovák