Spolupráce mezi školami, knihovnami a dalšími komunitními organizacemi se stává stále důležitějším prvkem ve vzdělávání. Následující příklady ukazují, jakým způsobem knihovny přispěly k rozvoji zájmu dětí o čtení, kreativitu a týmovou práci. V Rajnochovicích, Loukově a Bystřici pod Hostýnem se knihovny staly centrem zážitkové pedagogiky a čtenářské gramotnosti.
Scénické čtení v Rajnochovicích: O rybáři a jeho ženě
Ve čtvrtek 21. března 2024 se v Kulturním domě Rajnochovice uskutečnilo scénické čtení pohádky O rybáři a jeho ženě pod vedením režiséra Davida Vackeho. Toto minimalistické představení mělo za cíl nejen pobavit, ale také přinést nové pohledy na klasickou literaturu. Účastníci si užili pohodovou atmosféru a získali nové znalosti.
Po představení se žáci druhého stupně základní školy pustili do psaní článků a recenzí, zatímco mladší děti a žáci z mateřských škol zpracovali grafické projekty. V tomto procesu se angažovali také rodiče, kteří pomáhali dětem převyprávět příběh. Tyto aktivity posílily čtenářskou gramotnost a osobnostní rozvoj dětí, čímž se propojily formální a neformální vzdělávací metody. Spolupráce s knihovnami v Rajnochovicích a Loukově, stejně jako s komunitním dětským klubem, vytvořila příležitosti pro kreativitu, spolupráci a sebeprezentaci.
Beseda s ilustrátorkou Markétou Vydrovou: Inspirace pro budoucí čtenáře
Další významnou událostí v Rajnochovicích byla beseda s ilustrátorkou dětských knih Markétou Vydrovou, která proběhla 11. dubna 2024. Setkání bylo obohacující nejen pro děti, ale i pro pedagogy, kteří mohli sledovat, jak se ilustruje kniha a jak vzniká umělecké dílo. Paní Vydrová sdílela příběhy ze své kariéry a přiblížila dětem proces tvorby knihy.
Pro děti bylo osobní setkání s autorkou a ilustrátorkou motivací ke čtení, což je jedním z hlavních cílů podobných akcí. Zážitková pedagogika se zde ukázala jako velmi efektivní nástroj, který propojuje formální a neformální vzdělávání a podporuje tvořivost a seberozvoj dětí.
Kreativní dílničky: Radost z tvorby a spolupráce
V prvním květnovém týdnu se v Rajnochovicích konala tvořivá dílnička, kde děti vyráběly dárky pro maminky. Akce spojila děti z mateřských škol, školní družiny a Komunitního dětského klubu. Po tvoření následovalo společné hraní deskových her, kde si děti procvičily týmovou práci a spolupráci. Tento typ akcí nejen rozvíjí kreativitu, ale také posiluje vazby mezi dětmi, pedagogy a rodiči, což je klíčové pro harmonický rozvoj dítěte.
Hudební vystoupení v Loukově: Veselí s lesními strašidly
V Loukově se 8. března 2024 konalo písničkové představení Veseles a další lesní strašidla, které připravila skupina Mechulaláci. Děti z mateřské a základní školy si zazpívaly a zatančily, a zároveň se zapojily do tvoření projektů na základě představení. Starší žáci napsali články, zatímco mladší děti tvořily výtvarné projekty, čímž se rozvíjela jejich schopnost vyjadřovat obsah příběhů různými formami.
Jarní tvořivá dílnička v Loukově: Vůně květin a radost z deskových her
Jarní atmosféra a tvořivá energie zavládly v knihovně v Loukově, kde děti společně vyráběly dárečky pro maminky a následně soutěžily v deskových hrách. Tato akce spojila děti z různých škol a poskytla jim nejen radost z tvoření, ale i příležitost ke spolupráci a soutěžení.
Bystřice pod Hostýnem: Setkání s ilustrátorkou Markétou Vydrovou
Bystřice pod Hostýnem také přivítala Markétu Vydrovou 12. dubna 2024. Téměř 80 žáků se zúčastnilo této besedy, která dětem poskytla hlubší vhled do procesu tvorby knih. Paní Vydrová děti nadchla svým povídáním a autorským čtením z knihy Můj skřítek Šalvěj. Toto setkání bylo pro děti velkou inspirací a motivací k rozvíjení vlastní kreativity.
Shrnutí
Tyto akce ukazují, jak zásadní je propojení škol s místními knihovnami a komunitními organizacemi. Děti se nejen učí novým věcem, ale také rozvíjejí své sociální dovednosti, kreativitu a zájem o literaturu. Zážitková pedagogika, která se stává stále oblíbenější metodou vzdělávání, spojuje formální a neformální vzdělávání a přináší nové možnosti pro rozvoj dětí. Tato spolupráce je skvělým příkladem toho, jak může vzdělávání přinášet radost a zároveň podporovat osobnostní rozvoj každého dítěte.
Spolupráce škol s uměleckými institucemi, jako je Základní umělecká škola v Bystřici pod Hostýnem, přináší dětem nejen nové zážitky, ale i rozvoj jejich dovedností v oblasti umění, hudby a estetiky. Prostřednictvím zážitkových dílen a koncertů se děti seznamují s hudebními nástroji, výtvarnými technikami a společenskými pravidly, která se váží ke kulturním akcím. Představme si dvě inspirativní akce z března a května 2024, které proběhly pod taktovkou ZUŠ.
Jaro na statku: Hudebně-výtvarné dílny pro děti z mateřských škol
Ve dnech 20. a 21. března 2024 se děti z několika mateřských škol zúčastnily hudebně-výtvarných dílen s názvem Jaro na statku, které byly zaměřeny na rozvoj jejich představivosti a hudebního cítění. Tématem bylo jaro a život na statku, a děti měly možnost popisovat obrázky jarních motivů, jako jsou slunce, louka, slepice s kuřaty či kráva s teletem. Při společných diskusích jmenovaly další mláďata domácích zvířat a připojily se k veselému zpěvu písně Jaro pojď už k nám, kterou doprovázely hrou na tělo a na nástroje z Orffova instrumentáře.
Hudební dílna se propojila s výtvarnými aktivitami – děti kreslily slunce, kuřátka a jarní kvítí, přičemž rozvíjely své znalosti o rostlinách, jako jsou sněženky, narcisky či pampelišky. Za podpory učitelů konzultovaly své kresby a učily se, jak správně rozvrhnout obrázek na papír a použít různé barevné odstíny. Tento tvůrčí proces byl radostný a děti ho velmi bavilo.
Vrchol celého setkání přišel při pohybové části dílny, kdy děti tanečně a rytmicky ztvárnily část skladby Tanec vylíhnutých kuřátek od skladatele P. Musorgského. Celá akce se nesla ve znamení radosti a kreativity a děti si odnesly nejen krásné zážitky, ale i nové dovednosti z oblasti hudby a výtvarného umění.
Koncert: Jak se chovat na koncertě?
Další významnou akcí byl koncert pro děti, který proběhl 16. května 2024 a zaměřil se na výchovu k uměleckému zážitku a společenskému chování. Tento interaktivní koncert měl za cíl seznámit děti s různými hudebními nástroji a zároveň je naučit, jak se správně chovat při návštěvě koncertu.
Žáci ZUŠ Bystřice pod Hostýnem zahráli dětem krátké skladby a lidové písně, přičemž učitelky, které plnily roli průvodkyň koncertem, postupně představovaly jednotlivé hudební nástroje. Vysvětlovaly jejich názvy, příslušnost k nástrojovým skupinám a způsob hry. Celý koncert byl protkán zábavnými dramatickými vsuvkami, které demonstrovaly nevhodné chování při koncertních vystoupeních – například nevhodné tleskání, šustění sáčků či používání mobilních telefonů. Děti spontánně reagovaly a upozorňovaly na chybné jednání, což vedlo k diskuzi o správném chování na koncertech.
Závěrem koncertu se děti znovu seznámily s hudebními nástroji, zopakovaly si pravidla slušného chování na kulturních akcích a byly pozvány k zápisu do Základní umělecké školy. Tento koncert nejen rozšířil obzory dětí v oblasti hudby, ale také posílil jejich společenské dovednosti a respekt k kulturním tradicím.
Shrnutí
Obě akce, ať už šlo o hudebně-výtvarné dílny Jaro na statku nebo o koncert Jak se chovat na koncertě, ukazují, jak důležitá je spolupráce škol a uměleckých institucí. Děti si díky těmto aktivitám rozšiřují své znalosti a dovednosti nejen v oblasti umění, ale také ve společenském chování. Kombinace hudby, výtvarného umění a zážitkové pedagogiky vytváří prostředí, kde mohou děti růst nejen kreativně, ale i osobnostně.
Kreativní atmosféra a interakce mezi dětmi, učiteli a hudebníky je skvělým příkladem toho, jak může výchova k umění probíhat v praxi a jak pozitivně ovlivňuje rozvoj dětského zájmu o kulturu a hudbu.
Spolupráce škol s odborníky a neformálními vzdělávacími organizacemi, jako je Malá technická univerzita, otevírá dětem z mateřských i základních škol cestu k technickému vzdělávání hravou a interaktivní formou. V roce 2024 proběhlo několik lekcí, které děti zasvětily do světa architektury a stavitelství. Pojďme se podívat, jak tyto aktivity rozvíjejí dětskou kreativitu, logické myšlení a prostorovou orientaci.
Stavitelé mostů: Architektura v rukou dětí
Dne 17. května 2024 se děti z Mateřské školy Sokolská v Bystřici pod Hostýnem zúčastnily lekce s názvem Stavitel mostů. Pan architekt, který tuto lekci vedl, nejprve dětem vyprávěl příběh o stavbě Karlova mostu a zapojil je do role krále, rytířů a princezen. Děti následně stavěly z kartonového puzzle řeku a z kostek Lego Duplo každý svůj vlastní most. Poté architekt vysvětlil princip stavby mostu a děti se snažily postavit pevné pilíře. Největší radost přišla v okamžiku, kdy si děti mohly po vlastním mostě projít a zjistit, jak pevná je jejich konstrukce. Dopoledne bylo plné radosti, zábavy a objevování.
Stejná aktivita proběhla také v MŠ Rychlov, kde se děti také seznámily s historií Karlova mostu a s principy stavitelství. Kromě zábavy při stavbě mostu rozvíjely děti svou samostatnost a logické myšlení. Po úspěšném dokončení mostu obdržely děti diplom Stavitel mostů, což bylo krásné završení celého projektu.
Malý architekt: Jak postavit dům
Lekce s názvem Malý architekt proběhly ve více školách, například 22. května 2024 na ZŠ Pod Dubíčkem v Bystřici pod Hostýnem, kde si žáci vyzkoušeli postavit dům od základů až po vybavení interiéru. Pod vedením lektorky z Malé technické univerzity děti pracovaly ve skupinách a postupovaly podle technických plánů, což jim pomohlo pochopit proces stavby a rozvíjet jejich prostorovou orientaci. Po dokončení domů si žáci odnesli diplomy za svou snahu a kreativitu.
Podobná aktivita se uskutečnila i 13. června 2024 v MŠ a ZŠ Vítonice, kde si děti prošly celý proces stavby domu – od ochranných pomůcek až po rozmístění nábytku v interiéru. Děti se učily správně skládat kostky, aby byly stavby pevné a stabilní, a následně dle technických plánů postavily domy s obvodovými zdmi a vnitřními příčkami. Na závěr si odnesly diplom Malý architekt jako uznání za jejich snahu.
Mosty a domy ve Slavkově a Loukově
Na konci května a v červnu se do programu zapojily i školy v dalších obcích. ZŠ a MŠ Slavkov pod Hostýnem hostila lekci Stavitel mostů, kde se děti naučily, jak pevný most musí mít správné pilíře a vazbu cihel. Po úspěšné stavbě Karlova mostu z kostek Lega si děti vyzkoušely jeho pevnost a radovaly se, že most unesl všechny přítomné.
Lekce Malý architekt se konala také v MŠ a ZŠ Loukov dne 20. června 2024. Děti se seznámily s prací architekta a stavěly domy podle technických plánů. Učily se poznávat typy střech a obvodových zdí, což je vedlo k lepšímu pochopení stavební logiky a rozvoji matematické gramotnosti.
Shrnutí
Lekce Malé technické univerzity byly pro děti z různých mateřských i základních škol nejen zábavné, ale i velmi poučné. Děti se prostřednictvím hravých aktivit seznámily se základy stavitelství, architektury a inženýrství. Rozvíjely své logické myšlení, prostorovou orientaci, samostatnost a schopnost spolupráce. Díky těmto aktivitám se u nich prohlubuje zájem o technické obory, což může být základem pro budoucí studium či kariéru.
Spolupráce škol s odborníky a neformálními vzdělávacími organizacemi, jako je Malá technická univerzita, přináší dětem cenné zkušenosti a vědomosti, které přesahují rámec běžné výuky. Tímto způsobem se podporuje kreativita, technické dovednosti a zájem o svět kolem nás.
Vzdělávání dětí a žáků se stává čím dál více propojeným s neformálními aktivitami, které jim umožňují získávat nové dovednosti zábavným a přístupným způsobem. V březnu až květnu 2024 se školy v Bystřici pod Hostýnem a okolí zapojily do několika exkurzí a divadelních představení zaměřených na rozvoj čtenářské gramotnosti, porozumění přírodě i technickým znalostem. Tyto akce vedly k rozvoji kulturního chování, logického myšlení a tvořivosti.
Maňáskové divadlo Šikulka: Lekce slušného chování
Dne 21. března 2024 navštívilo Mateřskou školu Bělidla maňáskové divadlo Šikulka. Děti měly možnost vidět tři krátké pohádky – Jak zajíček k rozumu přišel, O líné Grétce a Prasátko a kouzelné slovíčko. Tyto pohádky měly důležitá ponaučení o slušném chování, užívání slov jako "děkuji" a "prosím", a mezilidských vztazích. Interaktivní charakter představení děti zaujal a zároveň je naučil, jak důležité je dodržování pravidel zdvořilosti. Na závěr se děti naučily novou písničku, kterou společně zpívaly s postavami z pohádek. Vystoupení bylo velmi oblíbené a děti se těší na další návštěvu divadla.
Arboretum v Semetíně: Poznávání přírody
Dne 2. května 2024 se děti z Mateřské školy Chvalčov vydaly na projektový den do krásného prostředí Arboreta v Semetíně. Během exkurze byly děti rozděleny do skupin a každá se věnovala jinému tématu. Na prvním stanovišti se děti dozvěděly zajímavé informace o včelách a práci včelaře. Zaujala je názorná ukázka včel a vysvětlení jejich důležité role v přírodě. Na druhém stanovišti si děti vyzkoušely chytání hmyzu do síťky a pozorovaly jej pod lupou. Třetí stanoviště bylo zaměřeno na pozorování hmyzu, jako jsou mravenci a ruměnice pospolná, a děti měly za úkol poskládat obrys těla hmyzu z přírodnin. Exkurze byla pro děti velmi inspirující a pomohla jim lépe pochopit přírodu.
Pohádky s Budulínkem: Interaktivní divadelní zážitek
Dne 7. května 2024 zavítala do Mateřské školy Radost v Bystřici pod Hostýnem divadelnice Michaela Borošová s pohádkou Z pohádky do pohádky s Budulínkem. Pohádka obsahovala příběhy o Koblížkovi a Budulínkovi a byla velmi interaktivní. Děti se zapojovaly do děje, například si mohly vyzkoušet roli dědečka z pohádky Budulínek. Michaela Borošová využila propracované loutky typu manekýn a děti i učitelé se těšili na každou další scénu. Představení bylo nejen zábavné, ale také děti učilo důležitým ponaučením, což přispělo k jejich osobnostnímu rozvoji.
Kmotra liška vypravuje: Pohádka inspirovaná operou
Dne 9. května 2024 navštívilo Mateřskou školu Podhradní Lhota Divadlo Klauniky Brno s pohádkou Kmotra liška vypravuje. Představení bylo inspirováno operou Liška Bystrouška od Leoše Janáčka, což umožnilo dětem seznámit se s dílem českého hudebního klasika a objevovat kouzlo opery. Pohádka plná fantazie, vtipu a laskavého humoru děti nadchla, a to i díky aktivnímu zapojení do příběhu. Hlavní představitelka, Zuzana Anna Rút, děti zaujala svou schopností vyjadřovat emoce a udržovat jejich pozornost. Děti si tak nejen užily divadlo, ale získaly také hlubší vnímání hudby a umění.
Pipi Dlouhá Punčocha: Klasika ve Zlíně
Na závěr těchto kulturně vzdělávacích akcí se žáci ZŠ Pod Dubíčkem vydali dne 21. května 2024 do Městského divadla ve Zlíně, kde zhlédli představení Pipi Dlouhá Punčocha. Tento příběh, zpracovaný podle knihy Astrid Lindgrenové, byl pro mnohé děti prvním setkáním s divadlem. Návštěva divadla nebyla jen součástí rozvoje čtenářské gramotnosti, ale také přispěla k rozvoji kulturního a společenského chování. Děti si odnesly nové zážitky a zájem o divadlo, což je pro jejich další vzdělávání velkým přínosem.
Shrnutí
Tyto exkurze a divadelní představení ukázaly, jak může být rozvoj čtenářské gramotnosti a kulturního povědomí zábavný a poučný zároveň. Děti nejen objevovaly svět příběhů a pohádek, ale také se učily novým dovednostem, ať už šlo o slušné chování, zájem o přírodu nebo o objevování světa umění a divadla. Spolupráce škol s divadly a dalšími organizacemi přináší dětem bohaté zážitky, které podporují jejich vzdělávací a osobnostní růst.
Výměna zkušeností a sdílení nových poznatků je pro ředitele a zástupce škol klíčovou součástí zlepšování kvality vzdělávání. Dne 23. května 2024 se na Obecním úřadě v Loukově uskutečnilo významné setkání kabinetu ředitelů a zástupců škol, které se zaměřilo na profesní sdílení, přenos inovativních metod a diskuzi o aktuálních potřebách a výzvách v oblasti vzdělávání. Toto setkání bylo důležitým krokem k posílení spolupráce mezi školami a dalším aktérům ve vzdělávání.
Hlavní body jednání
Shrnutí
Setkání kabinetu ředitelů škol dne 23. května 2024 v Loukově bylo příležitostí k důležitému profesnímu sdílení a výměně zkušeností. Diskuze o kvalitě vzdělávání, zavádění moderních didaktických forem a spolupráci mezi školami vedly k posílení pedagogických kompetencí a nastartování nových iniciativ. Setkání také ukázalo, jak důležitá je součinnost různých aktérů ve vzdělávání pro zlepšení výuky a podporu žáků i pedagogů.
V roce 2023 a 2024 proběhly v Loukově dvě významné vzdělávací akce, zaměřené na podporu rozvoje potenciálu žáků a učitelů prostřednictvím moderních didaktických forem. Tyto semináře a workshopy nabídly účastníkům nové pohledy na rozvoj osobnosti, zvládání emocí a psychohygienu, čímž přispěly k posílení kvalitního vzdělávání a dobré pohody ve školním prostředí.
Rozvoj potenciálu každého žáka, zejména žáků se sociálním znevýhodněním
Dne 14. prosince 2023 se v sále Obecního úřadu v Loukově konal seminář na téma „Rozvoj potenciálu každého žáka, zejména žáků se sociálním znevýhodněním“. Tento seminář, vedený odborníky PaedDr. Mgr. Věrou Facovou a MUDr. PhDr. Miroslavem Orelem, Ph.D., byl zaměřen na práci s emocemi, jako jsou úzkost a strach, a na jejich vliv na osobnostní rozvoj.
Hlavními body semináře byly:
Tento seminář poskytl učitelům praktické nástroje, jak lépe pracovat se žáky, kteří se potýkají s úzkostí, a jak jim pomoci rozvíjet jejich potenciál v bezpečném a podporujícím prostředí.
Wellbeing a psychohygiena v kontextu konce školního roku
Dne 23. května 2024 se uskutečnil další vzdělávací seminář, tentokrát na téma „Wellbeing a psychohygiena v kontextu konce školního roku“. Vedení se opět ujali PaedDr. Mgr. Věra Facová a MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D., kteří se zaměřili na důležitost vyváženého životního stylu a péče o duševní zdraví učitelů, zejména v náročných obdobích školního roku.
Hlavní body tohoto semináře zahrnovaly:
Shrnutí
Obě vzdělávací aktivity – zaměřené na rozvoj potenciálu žáků a wellbeing učitelů – přinesly cenné informace a praktické nástroje pro zlepšení školního prostředí. Díky těmto seminářům se učitelé naučili, jak lépe pracovat se žáky, kteří se potýkají s úzkostí, jak efektivně zvládat stres a jak pečovat o vlastní duševní zdraví. Tyto znalosti přispějí k celkovému zlepšení kvality vzdělávání a podpoří zdravý vývoj dětí i učitelů.
Vzdělávání dětí a mládeže není omezeno pouze na školní lavice. Spolupráce škol s nízkoprahovými zařízeními, jako je SOS Kajuta v Bystřici pod Hostýnem, přináší dětem nové zážitky, rozvíjí jejich dovednosti a podporuje je v kreativním a aktivním trávení volného času. V roce 2024 proběhly dvě významné akce, které ukázaly, jak může tato spolupráce obohatit život dětí – Velikonoční řemeslné tvoření a Letní přírodovědná škola.
Velikonoční řemeslné tvoření v Kajutě: Tradice a kreativita ruku v ruce
Dne 20. března 2024 se v prostorách SOS Kajuty uskutečnilo velikonoční řemeslné tvoření, které přilákalo téměř třicet dětí z různých škol a mateřských školek. Akce byla zaměřena na rozvoj kreativních schopností a udržování tradic spojených s velikonočními svátky.
V jedné místnosti si děti mohly vyrobit ozdobné velikonoční zajíčky a vajíčka, v druhé pak tvořily velikonoční masky. Atmosféra byla plná radosti a tvořivosti, děti si užívaly možnost vyjádřit svou fantazii a zároveň se připravit na přicházející svátky.
Pro chlapce byla připravena speciální aktivita – pletení pomlázek. Starší chlapci ochotně pomáhali mladším, čímž se podporovala spolupráce a vzájemná pomoc mezi dětmi. Každý si mohl svou pomlázku odnést domů a využít ji při velikonoční koledě.
Akce spojila děti ze škol ZŠ Pod Dubíčkem, ZŠ T. G. Masaryka, MŠ Schweigrova a MŠ Rychlov, které měly možnost se navzájem poznat a sdílet společné zážitky. Spolupráce s SOS Kajutou ukázala, jak důležité je vytvářet prostředí, kde se děti mohou rozvíjet nejen vzděláváním, ale i prostřednictvím kulturních a tradičních aktivit.
Letní přírodovědná škola v Kajutě: Objevování světa přírody
V horkém letním dni 23. července 2024 se prostory SOS Kajuty proměnily v centrum poznávání přírody. Letní přírodovědná škola přilákala dvacet dětí, které se těšily na zábavné vzdělávací hry a soutěže zaměřené na svět zvířat a rostlin.
Děti měly možnost prověřit své znalosti o savcích, ptácích, plazech a dalších tvorech. Naučily se rozpoznávat různé druhy stromů a rostlin, což jim pomohlo lépe chápat biodiverzitu našeho okolí. Vzdělávací listy a interaktivní kvízy byly navrženy tak, aby děti bavily a zároveň je naučily něco nového.
Součástí programu byly i pohybové aktivity a hry s míči, které dětem poskytly potřebný pohyb a zábavu. Tyto aktivity podporovaly týmovou spolupráci a zdravou soutěživost.
Do letní přírodovědné školy se zapojily děti ze škol ZŠ Pod Dubíčkem, ZŠ Bratrství Čechů a Slováků, ZŠ T. G. Masaryka a MŠ Chvalčov. Tato akce umožnila dětem z různých škol se setkat, spolupracovat a navázat nová přátelství, což přispívá k jejich sociálnímu rozvoji.
Shrnutí
Spolupráce škol s nízkoprahovým zařízením SOS Kajuta přináší dětem možnost zapojit se do smysluplných aktivit mimo školní prostředí. Velikonoční řemeslné tvoření a Letní přírodovědná škola jsou skvělými příklady toho, jak mohou tyto akce rozvíjet kreativitu, znalosti a sociální dovednosti dětí.
Tyto aktivity podporují zážitkové učení, kde se děti učí prostřednictvím přímých zkušeností a interakce s okolím. Díky tomu si lépe zapamatují získané informace a dovednosti a mají možnost je uplatnit v praktickém životě.
Spolupráce mezi školami a zařízeními, jako je SOS Kajuta, je klíčová pro vytváření inkluzivního a podporujícího prostředí, kde se každé dítě může cítit přijato a motivováno k rozvoji. Tato partnerství také posilují komunitní vazby a ukazují, jak společné úsilí může přinést pozitivní dopad na vzdělávání a osobnostní růst dětí.
Spolupráce škol s neformálními organizacemi nabízí žákům nejen nové poznatky, ale i možnost zapojit se do praktických činností a objevovat fascinující svět historie a technologií. V roce 2024 proběhla řada vzdělávacích aktivit zaměřených na polytechnické vzdělávání a historické řemeslné techniky, které se odehrály v areálu hradu Nový Šaumburk a jeho okolí. Tyto akce přiblížily dětem nejen středověkou stavbu hradu, ale také archeologii a staré řemeslné techniky, čímž podpořily jejich kreativitu a zájem o historii a vědu.
Beseda o hradu Nový Šaumburk: Historie a záchrana
Dne 10. května 2024 proběhla beseda o hradu Nový Šaumburk v sále rekreačního areálu Hotelu pod Šaumburkem. Akce přilákala širokou veřejnost, včetně rodičů dětí, kteří se mohli dozvědět o stavebně-historickém vývoji hradu a současných záchranných pracích. Přednášky vedly tři odborníci – památkář Radim Vrla, předseda spolku pro záchranu hradu Tomáš Třetina a archeolog Zdenek Schenk. Prezentovali novinky z archeologického výzkumu a stavebních prací, což poskytlo přítomným možnost nahlédnout do bohaté historie hradu a jeho významu pro region. Beseda byla ukončena živou diskuzí a prezentací archeologických nálezů, což obohatilo účastníky o praktický vhled do oblasti archeologie.
Exkurze do světa starých řemesel: Zážitkové vzdělávání pro žáky
Dne 13. června 2024 se žáci 1. a 2. stupně ZŠ Rajnochovice zúčastnili exkurzí zaměřených na staré řemeslné techniky. Exkurze jim nabídla možnost seznámit se s řemesly, jako je kamenictví, tesařství a zednictví, které byly nezbytnou součástí středověké výstavby hradu. Žáci si mohli sami vyzkoušet práci s kameny na opravě hradního zdiva, což jim přiblížilo, jak složitá a namáhavá byla stavba hradu v minulosti.
Pro žáky 2. stupně byla exkurze navíc rozšířena o prezentaci středověkých stavebních technik na právě dokončeném hradním zdivu. Žáci viděli, jaké dovednosti byly nutné pro stavbu hradů a jak se středověká řemesla prolínala s každodenním životem tehdejších obyvatel.
Přednáška o fenoménu Nový Šaumburk: Historie v terénu
Dne 15. června 2024 proběhla komentovaná prohlídka hradu Nový Šaumburk, která přiblížila návštěvníkům historický význam hradu a jeho architektonické zajímavosti. Přednášející se zaměřili na objevy, jako je vápenická pec, střep parkánové hradby a nalezené základy hospodářských budov. Účastníci mohli vidět probíhající práce na výkopech v hradním jádru a seznámit se s postupy archeologických výzkumů.
Této akce se zúčastnili žáci ze škol ZŠ Rajnochovice, MŠ Podhradní Lhota a ZŠ Slavkov pod Hostýnem, kteří se nejen učili o historii, ale také si mohli prakticky vyzkoušet některé činnosti spojené s výzkumem a konzervací historických památek.
Experimentální archeologie: Odlévání z bronzu
Další zajímavou aktivitou v rámci spolupráce škol s aktéry na hradě Nový Šaumburk byla exkurze zaměřená na experimentální archeologii, která proběhla 15. června 2024. Odborník Filip Šrámek ukázal žákům proces odlévání z bronzu, což je technika, která byla využívána již v době bronzové. Děti měly možnost vidět celý proces výroby repliky bronzové sekerky, která byla objevena v blízkosti hradu. Odlévání do keramické formy a následné rozbití formy po vychladnutí sekerky žákům nabídlo jedinečný pohled na starobylé řemeslné dovednosti.
Žáci z ZŠ Rajnochovice a ZŠ T. G. Masaryka se aktivně zapojili do tohoto zážitkového programu a odnesli si praktické znalosti o archeologii a historickém odlévání.
Exkurze orientovaná na archeologii: Objevování středověkých stop
Dne 21. června 2024 proběhla exkurze zaměřená na archeologii, která se soustředila na objev vápenické pece a základy budov v okolí hradu Nový Šaumburk. Pro žáky z ZŠ Loukov byly připraveny ukázky archeologických nálezů, včetně středověkých šípů a střepů keramiky, které byly nalezeny v okolí hradu. Děti se mohly dozvědět o historii hradu i o životě tehdejších obyvatel.
Shrnutí
Spolupráce škol s neformálními organizacemi, jako jsou aktéři spojenými s projektem Nový Šaumburk, představuje efektivní způsob, jak žákům přiblížit historii, archeologii a staré řemeslné techniky. Prostřednictvím zážitkových exkurzí a praktických ukázek si děti nejen prohlubují své znalosti, ale také se učí skrze vlastní zkušenosti, čímž se podporuje jejich zájem o polytechnické vzdělávání.
Tyto aktivity přinášejí do vzdělávání prvky praktického učení, rozvíjejí manuální zručnost a zároveň propojují teorii s praxí. Spolupráce škol s odborníky a organizacemi, jako je projekt Nový Šaumburk, ukazuje, jak může polytechnické vzdělávání pomoci formovat mladé lidi nejen jako žáky, ale také jako budoucí tvůrce a profesionály.
Příměstské tábory organizované ve spolupráci škol a neziskových organizací nabízejí dětem nezapomenutelné prázdninové zážitky, spojené se vzděláváním, pohybem a tvořivými činnostmi. Tyto tábory jsou navrženy tak, aby děti nejen bavily, ale zároveň rozvíjely jejich dovednosti, kreativitu a týmového ducha. V létě 2024 proběhlo několik příměstských táborů, které se zaměřily na různé aktivity a podporovaly děti ve smysluplném trávení volného času.
Příměstský tábor v Rajnochovicích: Kreativita, pohyb a poznání
Termín: 29.7.2024 – 2.8.2024
Příměstský tábor v ZŠ Rajnochovice nabídl dětem pestrý program, zaměřený na tvořivé, vzdělávací a pohybové aktivity. Týden začal tvořivou dílnou, kde děti vyráběly vlastní polštářky, což podporovalo jejich manuální zručnost a kreativitu. Další zážitky přišly při jízdě na koních a návštěvě místní železničky, kde děti měly možnost poznat technické zákulisí vlakového provozu.
Vzdělávací výlety, například do ZOO Lešná a Kroměříže, obohatily program o poznání zvířat a přírody, stejně jako o krásu historických zahrad a muzeí. Všechny výlety byly přizpůsobeny potřebám dětí, což přispělo k jejich pohodlí a plnému zážitku z programu.
Během týdne se děti také vyřádily na koupališti a na závěr tábora si užily odpočinkový den s kostýmy, hrami a pečením špekáčků. Program tábora byl vyvážený a kombinoval vzdělávání, kreativitu a pohyb, čímž přispěl k rozvoji dětí po všech stránkách.
Příměstský tábor v Loukově: Tvořivost a pohybové aktivity
Termín: 8.7.2024 – 12.7.2024
V ZŠ Loukov probíhal příměstský tábor plný tvořivých, sportovních a vzdělávacích aktivit. Děti měly možnost rozvíjet svou kreativitu při stavění z Lega, výrobě sádrových odlitků a také při vaření jednoduchých jídel, čímž si osvojovaly základy kuchařských dovedností a týmové spolupráce.
Kromě tvořivých aktivit se děti zapojily do sportovních her, které zahrnovaly fotbal, přehazovanou a cyklovýlety. Zvláště populární byl výlet do Gibon parku, kde si děti vyzkoušely různé lanové dráhy a adrenalinové atrakce. Program završily výlety do Rožnova pod Radhoštěm, kde se děti seznámily s valašskou kulturou, a na Hostýn, kde objevovaly přírodu a historii regionu.
Příměstský tábor ve Chvalčově: Detektivní pátrání a týmová spolupráce
Termín: 22.7.2024 – 26.7.2024
V ZŠ a MŠ Chvalčov byl hlavním tématem příměstského tábora detektivní pátrání. Děti se během týdne staly malými detektivy, kteří řešili fiktivní případ prostřednictvím různorodých úkolů, od luštění šifer až po hledání indicií. Tento formát podporoval rozvoj jejich logického myšlení, systematického přístupu a týmové spolupráce.
Kreativní činnosti, jako výroba lupy a masek pro tajné agenty, podpořily manuální dovednosti a fantazii dětí. Týdenní program zahrnoval i fyzické aktivity na hřišti a v tělocvičně, což dětem poskytlo potřebnou rovnováhu mezi intelektuálním a fyzickým vyžitím.
Na závěr děti úspěšně vyřešily detektivní případ a za svou snahu obdržely diplomy a odměny, což podpořilo jejich motivaci a pocit z dobře vykonané práce.
Příměstský tábor ve Slavkově pod Hostýnem: Polytechnické vzdělávání a environmentální výchova
Termín: 1.7.2024 – 4.7.2024
V ZŠ Slavkov pod Hostýnem se děti zapojily do programu zaměřeného na kreativitu a polytechnické vzdělávání. Stavebnice Lego a Merkur podporovaly jejich technické dovednosti, logické myšlení a kreativitu. Děti si stavěly podle návodů i vlastní fantazie, což jim umožnilo rozvíjet inovativní přístup.
Program zahrnoval také environmentální výchovu, například během soutěže SAZKA na Hůrce a turistické vycházky na Tesák, kde se děti dozvěděly o myslivosti a péči o přírodu. Fyzické aktivity, jako sportovní hry a minigolfový turnaj, podporovaly jejich pohybovou zdatnost a týmovou spolupráci.
Shrnutí
Příměstské tábory organizované ve spolupráci škol a neziskových organizací poskytují dětem skvělou příležitost k učení, zábavě a rozvoji dovedností. Každý tábor byl pečlivě naplánován tak, aby kombinoval tvořivé, sportovní a vzdělávací aktivity, které přispěly k osobnostnímu rozvoji dětí. Díky různorodým programům, zaměřeným na kreativitu, týmovou spolupráci a pohyb, si děti odnesly nejen nezapomenutelné zážitky, ale také nové dovednosti a znalosti, které obohatily jejich prázdninový čas.
Začátek formuláře
Konec formuláře
Fryčajova 888
768 61 Bystřice pod Hostýnem
Po: 8:00 - 17:00 hod.
St: 8:00 - 17:00 hod.
V ostatních dnech po dohodě.
Ing. Lukáš Slovák