Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Projekty MAS > Místní akční plán > Aktuality MAP > Roční ohlédnutí za projektem MAP IV na území ORP Bystřice pod Hostýnem

Roční ohlédnutí za projektem MAP IV na území ORP Bystřice pod Hostýnem



 

EU+MŠMT Barevné.png

 

Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání IV“ (MAP IV), zahájený v prosinci 2023, podporuje moderní vzdělávací metody, rovné příležitosti a rozvoj infrastruktury. Zapojeny jsou všechny školy v ORP Bystřice pod Hostýnem. Projekt potrvá do konce roku 2025 a je financován z evropských, státních a místních zdrojů.

Zahájení a klíčové dokumenty:

  • Únor 2024: Schválení statutu projektu, organizační struktury a komunikačního plánu na 1. jednání řídicího výboru.
  • Červen 2024: Schválení analytické části, strategického rámce MAP do roku 2028 a investičních priorit.

Jednání pracovních skupin:
Tři odborné skupiny se zaměřují na moderní výuku, rovné příležitosti a efektivní financování.

  • Květen 2024: Aktualizace analytické části.
  • Červen 2024: Dokončení investičních priorit.
  • Říjen 2024: Revize vize projektu.
  • Listopad 2024: Návrhy prioritních cílů a podkladů pro další fáze.

 Na území dále probíhá celá řada aktivit spolupráce:

  1. Spolupráce škol, knihoven a komunit: Inspirativní příběhy z regionu

Rajnochovice

  • Scénické čtení (21. 3. 2024): Představení O rybáři a jeho ženě pod vedením režiséra Davida Vackeho podpořilo čtenářskou gramotnost a kreativitu dětí. Žáci psali články, kreslili projekty a zapojili se i rodiče.
  • Beseda s ilustrátorkou Markétou Vydrovou (11. 4. 2024): Inspirativní setkání s ilustrátorkou motivovalo děti ke čtení a tvořivosti.
  • Kreativní dílnička (květen 2024): Děti vyráběly dárky pro maminky a společně si zahrály deskové hry.

 Loukov

  • Hudební vystoupení (8. 3. 2024): Představení Veselí s lesními strašidly děti nadchlo, rozvíjelo kreativitu a týmovou spolupráci.
  • Jarní dílnička: Tvoření dárků pro maminky spojené s deskovými hrami posílilo spolupráci mezi dětmi.
  • Beseda se spisovatelkou Zuzanou Pospíšilovou (7. 11. 2024): Zábavná interaktivní beseda s hádankami a ukázkami tvorby děti zaujala a podpořila zájem o čtení.

Bystřice pod Hostýnem

  • Beseda s Markétou Vydrovou (12. 4. 2024): Setkání s ilustrátorkou nadchlo téměř 80 žáků a motivovalo je k tvoření.
  • Pasování na čtenářské učně (22. 11. 2024): Slavnostní akce pro 100 prvňáčků, kteří prokázali své čtenářské dovednosti a obdrželi slabikář.

Tato spolupráce ukazuje, jak knihovny a školy společně podporují kreativitu, čtenářskou gramotnost a týmovou práci dětí.

 

  1. Spolupráce škol a ZUŠ Bystřice pod Hostýnem: Kreativita, hudba a umění

Hudebně-výtvarné dílny „Jaro na statku“ (20.–21. 3. 2024):
Děti z mateřských škol propojily hudební a výtvarné aktivity s tématem jara a života na statku. Zpívaly píseň Jaro pojď už k nám s doprovodem Orffových nástrojů, kreslily jarní motivy a tanečně ztvárnily skladbu Tanec vylíhnutých kuřátek od P. Musorgského. Akce rozvíjela jejich kreativitu, hudební cítění a estetické dovednosti.

Koncert „Jak se chovat na koncertě?“ (16. 5. 2024):
Interaktivní koncert představil dětem hudební nástroje a učil je kulturnímu chování. Žáci ZUŠ zahráli krátké skladby, zatímco učitelky vysvětlovaly nástroje a pravidla správného chování. Dramatické vsuvky ukázaly nevhodné chování, což vedlo k diskuzi. Akce posílila respekt dětí ke kulturním tradicím a hudebnímu umění.

Hudebně-výtvarné dílny „Přišel podzim“ (22.–24. 10. 2024):
Sezónní podzimní dílny nabídly dětem z mateřských škol zpěv písně Přišel podzim s hudebním doprovodem, pohybové hry a kreslení podzimních motivů – draků, listí a oblohy. Setkání podpořilo tvořivost dětí a radost z uměleckého vyjádření.

Spolupráce škol se ZUŠ přináší dětem nové dovednosti, podporuje jejich vztah k umění a posiluje kulturní výchovu.

 

  1. Spolupráce škol s odborníky a Malou technickou univerzitou: Hravé učení  a tvořivost

Stavitelé mostů (17. 5. 2024):
Děti z MŠ Sokolská a MŠ Rychlov se naučily principy stavby mostů prostřednictvím příběhu o Karlově mostu. Stavěly mosty z Lega Duplo, procvičily logické myšlení a získaly diplomy „Stavitel mostů“.

Malý architekt (22. 5. a 13. 6. 2024):
Na ZŠ Pod Dubíčkem a v MŠ/ZŠ Vítonice děti stavěly domy podle technických plánů, učily se o stabilitě konstrukcí a rozvíjely prostorovou orientaci. Aktivita završena diplomem „Malý architekt“.

Programy ve Slavkově a Loukově (květen–červen 2024):

  • Slavkov: Stavba Karlova mostu z Lega se zaměřením na pevné pilíře.
  • Loukov: Lekce „Malý architekt“ s důrazem na typy střech a obvodové zdi, což rozvíjelo matematickou gramotnost dětí.

Logické hry I (25. 11. 2024):
V MŠ Osíčko proběhl projektový den s Malou digitální univerzitou zaměřený na rozvoj logického myšlení prostřednictvím her a tvořivosti.

Školení pedagogů „Digi bez digi“ (26. 11. 2024):
Paní učitelky z pěti MŠ si vyzkoušely, jak učit digitální dovednosti bez technologií. Výstupem jsou metodické materiály a následné projektové dny pro děti s aktivitami zaměřenými na stavební kostky, dětské roboty a skupinovou práci.

Spolupráce s odborníky a Malou technickou univerzitou efektivně podporuje technické vzdělávání, kreativitu a logické myšlení dětí.

 

  1. Exkurze a představení: Rozvoj čtenářské, digitální a polytechnické gramotnosti

Maňáskové divadlo Šikulka (21. 3. 2024):
V MŠ Bělidla děti zhlédly tři pohádky o slušném chování (Jak zajíček k rozumu přišel, O líné Grétce a Prasátko a kouzelné slovíčko). Interaktivní vystoupení děti zaujalo a naučilo pravidlům zdvořilosti.

Arboretum v Semetíně (2. 5. 2024):
Děti z MŠ Chvalčov se v přírodě učily o včelách, hmyzu a pozorovaly ho pod lupou. Aktivity rozvíjely znalosti o přírodě a praktické dovednosti.

Pohádky s Budulínkem (7. 5. 2024):
Divadelnice Michaela Borošová v MŠ Radost představila interaktivní pohádky, které zapojily děti do děje a posílily jejich tvořivost a spolupráci.

Kmotra liška vypravuje (9. 5. 2024):
Divadlo Klauniky Brno v MŠ Podhradní Lhota zaujalo děti pohádkou inspirovanou operou Liška Bystrouška. Představení přiblížilo hudební klasiku hravou formou.

Pipi Dlouhá Punčocha (21. 5. 2024):
Žáci ZŠ Pod Dubíčkem navštívili Městské divadlo Zlín, kde zhlédli klasické představení, čímž rozvíjeli čtenářskou gramotnost a kulturní chování.

Malý svět techniky U6 Ostrava (6. 11. 2024):
Žáci ZŠ TGM Bystřice pod Hostýnem si vyzkoušeli práci s parním strojem, mikroskopy a řízení na trenažérech. Exkurze byla zaměřena na technické dovednosti a praktické experimenty.

Pevnost poznání Olomouc (31. 10. 2024):
Žáci ZŠ Chvalčov se zapojili do programů o cukrech a vodním hospodářství, pracovali v laboratoři a řešili logické úkoly v expozici Rozum v hrsti.

Knoflíček a Gombička (26. 11. 2024):
Brněnské divadlo v MŠ Palackého a MŠ Sokolská hravou formou učilo děti, jak pečovat o nemocné kamarády a rozumět cizojazyčnému představení.

Popletená slepice (13. 11. 2024):
Loutkové divadlo Bublanina v MŠ Osíčko pobavilo děti humornými scénkami a písničkami o slepici Pipce.

Tyto aktivity přispěly k rozvoji čtenářských, digitálních a technických dovedností, kulturního povědomí a logického myšlení dětí hravou a zábavnou formou.

 

  1. Kabinet ředitelů a zástupců škol: Spolupráce a výměna zkušeností

Setkání v Loukově (23. 5. 2024):
Hlavními tématy jednání byly:

  • Stav projektu MAP IV: Prezentace realizace projektu, workshopů a inspirativních výjezdů.
  • Sběr investičních potřeb: Dohoda na termínech pro plánování investic.
  • Výsledky dotazníkového šetření: Diskuze o potřebách škol a dalším směřování projektu.
  • Moderní didaktické formy: Představení zdrojů z OP VVV a OP JAK pro zlepšení výuky.
  • Kvalita vzdělávání: Sdílení dobré praxe, doporučení pro podporu učitelů a rozvoj klíčových kompetencí žáků.
  • Evaluace projektu: Informace o sběru dat a monitorování úspěšnosti projektu.
  • NPI Zlínského kraje: Prezentace synergických projektů a možností spolupráce.
    Setkání uzavřela diskuze a shrnutí klíčových bodů.

Další jednání (14. 11. 2024):
Hlavní body programu:

  • MAP IV: Informace o stavu projektu, sběr investičních potřeb 2x ročně a diskuze o implementačních aktivitách.
  • Vzdělávací zdroje OP VVV/OP JAK: Povinnost realizace min. 3 aktivit ročně s moderní didaktikou.
  • Projekt Kurikulum (NPI ČR): Představení projektu a jeho propojení s dalšími aktivitami.
  • Střední článek podpory: Možnosti spolupráce se Zlínským krajem a MŠMT.
    Setkání završila diskuze o financování a plánování aktivit pro další období.

Tato setkání posilují profesní spolupráci, sdílení dobré praxe a efektivní plánování rozvoje vzdělávání v regionu.

 

  1. Společné vzdělávání s moderními didaktickými formami: Rozvoj potenciálu a wellbeing

Rozvoj potenciálu žáků se sociálním znevýhodněním (14. 12. 2023):
Seminář pod vedením Věry Facové a Miroslava Orla se zaměřil na:

  • Práce s emocemi: Identifikace a zvládání úzkosti a strachu.
  • Podpora žáků: Praktické nástroje pro práci se sociálně znevýhodněnými dětmi.
  • Prevence rizikového chování: Upozornění na závislostní chování a nefunkční strategie zvládání emocí.

 

Wellbeing a psychohygiena učitelů (23. 5. 2024):
Témata semináře zahrnovala:

  • Wellbeing: Rovnováha mezi pracovním a osobním životem.
  • Psychohygiena: Techniky pro zvládání stresu a prevenci vyhoření.
  • Praktické kroky: Relaxace, pohyb a mindfulness pro zlepšení duševního zdraví učitelů.

 

Pedagogický leadership a diagnostika rozvoje (24. 10. 2024):
Seminář zaměřený na:

  • Leadership ve školství: Uplatnění moderního vedení pedagogů a žáků.
  • Diagnostika: Identifikace osobnostních rysů a rozvojového potenciálu žáků.
  • Podpora osobního růstu: Rozvoj zdravé osobnosti a prosociálního chování ve školním prostředí.

Tyto vzdělávací akce posílily kompetence pedagogů, podpořily jejich psychohygienu a nabídly praktické nástroje pro rozvoj potenciálu žáků i učitelů ve školním prostředí.

 

  1. Spolupráce škol s nízkoprahovým zařízením SOS Kajuta: Tvořivost, příroda a literatura

Velikonoční řemeslné tvoření (20. 3. 2024):
Téměř 30 dětí z různých škol a MŠ (ZŠ Pod Dubíčkem, ZŠ TGM, MŠ Schweigrova, MŠ Rychlov) se zapojilo do kreativních velikonočních dílen.

  • Aktivity: Výroba zajíčků, vajíček, masek a pletení pomlázek.
  • Spolupráce: Starší děti pomáhaly mladším, čímž se podpořila vzájemná pomoc a soudržnost.
    Akce rozvíjela tradice, tvořivost a sociální dovednosti dětí.

Letní přírodovědná škola (23. 7. 2024):
Dvacet dětí z několika škol (ZŠ Pod Dubíčkem, ZŠ Bratrství Čechů a Slováků, ZŠ TGM, MŠ Chvalčov) poznávalo svět přírody.

  • Program: Hry a soutěže zaměřené na savce, ptáky, stromy a rostliny.
  • Pohybové aktivity: Týmové hry s míči podporovaly spolupráci a soutěživost.
    Akce přiblížila dětem biodiverzitu a umožnila navazování nových přátelství.

Literární podzim (23. 10. 2024):
Akce zaměřená na podporu čtenářské gramotnosti přilákala 21 dětí.

  • Program: Seznámení s autory jako Josef Lada, Jaroslav Foglar, Adolf Born a Jaroslav Němeček.
  • Soutěže a aktivity: Literární kvízy, hledání obrázků knižních hrdinů a luštění tajenky.
  • Knihovna: Prohlídka dětského oddělení a zapůjčení prvních knih.
    Akce podpořila zájem o čtení, literaturu a kreativní učení hravou formou.

Spolupráce škol s SOS Kajutou ukázala, jak důležité je vytvářet prostor pro kreativní a neformální vzdělávání, které podporuje dovednosti dětí a jejich sociální rozvoj.

 

  1. Spolupráce škol s neformálními organizacemi: Nový Šaumburk jako centrum vzdělávání

Beseda o hradu Nový Šaumburk (10. 5. 2024):
V rekreačním areálu pod Šaumburkem odborníci představili historii hradu, archeologické nálezy a probíhající záchranné práce. Účastníci získali praktický vhled do archeologie a historie regionu.

Exkurze ke starým řemeslům (13. 6. 2024):
Žáci ZŠ Rajnochovice se seznámili s řemesly středověké výstavby:

  • Praktické aktivity: Práce s kameny, ukázka tesařství a zednictví.
  • Prezentace: Středověké stavební techniky přiblížily dovednosti tehdejších stavitelů.

Komentovaná prohlídka hradu (15. 6. 2024):
Žáci z ZŠ Rajnochovice, MŠ Podhradní Lhota a ZŠ Slavkov se účastnili prohlídky hradu zaměřené na:

  • Historické objevy: Vápenická pec, parkánová hradba a hospodářské základy.
  • Praktické ukázky výzkumu a konzervace památek.

Experimentální archeologie: Odlévání bronzu (15. 6. 2024):
Odborník Filip Šrámek představil proces odlévání bronzových seker:

  • Program: Výroba repliky sekerky, ukázka odlévání do keramické formy.
  • Účastníci: Žáci ZŠ Rajnochovice a ZŠ TGM aktivně sledovali a získali jedinečné poznatky o dobových řemeslech.

Archeologická exkurze (21. 6. 2024):
Žáci ZŠ Loukov objevovali středověké nálezy:

  • Nálezy: Šípy, keramické střepy a pozůstatky vápenické pece.
  • Téma: Život obyvatel hradu a jeho okolí.

Tyto aktivity umožnily žákům praktické poznávání historie, polytechnických dovedností a archeologie, čímž posílily jejich kreativitu, logické myšlení a zájem o historické a technické vzdělávání.

 

  1. Spolupráce škol a NNO: Příměstské tábory plné vzdělávání, zábavy a rozvoje

Příměstský tábor v Rajnochovicích (29. 7. – 2. 8. 2024):

  • Program: Tvořivé dílny (výroba polštářků), jízda na koních, návštěva železničky, ZOO Lešná a Kroměříže. Aktivity: Koupání, hry v kostýmech a opékání špekáčků.
  • Přínos: Rozvoj kreativity, pohybových dovedností a poznání přírody i historie.

Příměstský tábor v Loukově (8. 7. – 12. 7. 2024):

  • Tvořivost: Stavění z Lega, výroba sádrových odlitků, vaření jednoduchých jídel.
  • Pohyb: Sportovní hry, cyklovýlety, lanové atrakce v Gibon parku.
  • Poznávání: Výlet do Rožnova pod Radhoštěm a Hostýna. Přínos: Kombinace kreativity, sportu a poznávání regionální kultury.

Příměstský tábor ve Chvalčově (22. 7. – 26. 7. 2024):

  • Téma: Detektivní pátrání s úkoly – luštění šifer, hledání indicií, výroba lupy a masek.
  • Aktivity: Logické hry, týmová spolupráce, fyzické činnosti na hřišti a v tělocvičně.
  • Závěr: Úspěšné řešení případu, diplomy a odměny pro děti. Přínos: Rozvoj logického myšlení, kreativity a týmové spolupráce.

Příměstský tábor ve Slavkově pod Hostýnem (1. 7. – 4. 7. 2024):

  • Polytechnické vzdělávání: Stavby z Lega a Merkuru pro rozvoj technických dovedností.
  • Environmentální výchova: Turistická vycházka na Tesák, soutěž SAZKA na Hůrce, poznávání myslivosti.
  • Sport: Minigolf a sportovní hry.  Přínos: Podpora technické kreativity, vztahu k přírodě a pohybových dovedností.  

Tyto příměstské tábory spojily vzdělávání, zábavu a rozvoj dětí, čímž přispěly k jejich smysluplnému trávení prázdninového času.

 

 Budoucí aktivity

V prosinci 2024 proběhne jednání ŘV MAP, který chválí aktualizaci Strategického rámce MAP, včetně investičních priorit. 

Projekt MAP IV má na období 2025 naplánovány další aktivity spolupráce a aktualizaci dokumentace MAP.

Informace jsou zveřejňovány na webu MAS v sekci projektu MAP IV.

Projekt MAP IV je realizován s podporou Evropského sociálního fondu, Operačního programu Jan Amos Komenský a státního rozpočtu

Tento projekt je příležitostí ke společnému budování kvalitního a moderního vzdělávání v našem regionu.

 

 

Ing. Naděžda Klvaňová, dne 11.12.2024

 

EU+MŠMT Barevné.png