Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání IV“ (MAP IV), zahájený v prosinci 2023, podporuje moderní vzdělávací metody, rovné příležitosti a rozvoj infrastruktury. Zapojeny jsou všechny školy v ORP Bystřice pod Hostýnem. Projekt potrvá do konce roku 2025 a je financován z evropských, státních a místních zdrojů.
Zahájení a klíčové dokumenty:
Jednání pracovních skupin:
Tři odborné skupiny se zaměřují na moderní výuku, rovné příležitosti a efektivní financování.
Na území dále probíhá celá řada aktivit spolupráce:
Rajnochovice
Loukov
Bystřice pod Hostýnem
Tato spolupráce ukazuje, jak knihovny a školy společně podporují kreativitu, čtenářskou gramotnost a týmovou práci dětí.
Hudebně-výtvarné dílny „Jaro na statku“ (20.–21. 3. 2024):
Děti z mateřských škol propojily hudební a výtvarné aktivity s tématem jara a života na statku. Zpívaly píseň Jaro pojď už k nám s doprovodem Orffových nástrojů, kreslily jarní motivy a tanečně ztvárnily skladbu Tanec vylíhnutých kuřátek od P. Musorgského. Akce rozvíjela jejich kreativitu, hudební cítění a estetické dovednosti.
Koncert „Jak se chovat na koncertě?“ (16. 5. 2024):
Interaktivní koncert představil dětem hudební nástroje a učil je kulturnímu chování. Žáci ZUŠ zahráli krátké skladby, zatímco učitelky vysvětlovaly nástroje a pravidla správného chování. Dramatické vsuvky ukázaly nevhodné chování, což vedlo k diskuzi. Akce posílila respekt dětí ke kulturním tradicím a hudebnímu umění.
Hudebně-výtvarné dílny „Přišel podzim“ (22.–24. 10. 2024):
Sezónní podzimní dílny nabídly dětem z mateřských škol zpěv písně Přišel podzim s hudebním doprovodem, pohybové hry a kreslení podzimních motivů – draků, listí a oblohy. Setkání podpořilo tvořivost dětí a radost z uměleckého vyjádření.
Spolupráce škol se ZUŠ přináší dětem nové dovednosti, podporuje jejich vztah k umění a posiluje kulturní výchovu.
Stavitelé mostů (17. 5. 2024):
Děti z MŠ Sokolská a MŠ Rychlov se naučily principy stavby mostů prostřednictvím příběhu o Karlově mostu. Stavěly mosty z Lega Duplo, procvičily logické myšlení a získaly diplomy „Stavitel mostů“.
Malý architekt (22. 5. a 13. 6. 2024):
Na ZŠ Pod Dubíčkem a v MŠ/ZŠ Vítonice děti stavěly domy podle technických plánů, učily se o stabilitě konstrukcí a rozvíjely prostorovou orientaci. Aktivita završena diplomem „Malý architekt“.
Programy ve Slavkově a Loukově (květen–červen 2024):
Logické hry I (25. 11. 2024):
V MŠ Osíčko proběhl projektový den s Malou digitální univerzitou zaměřený na rozvoj logického myšlení prostřednictvím her a tvořivosti.
Školení pedagogů „Digi bez digi“ (26. 11. 2024):
Paní učitelky z pěti MŠ si vyzkoušely, jak učit digitální dovednosti bez technologií. Výstupem jsou metodické materiály a následné projektové dny pro děti s aktivitami zaměřenými na stavební kostky, dětské roboty a skupinovou práci.
Spolupráce s odborníky a Malou technickou univerzitou efektivně podporuje technické vzdělávání, kreativitu a logické myšlení dětí.
Maňáskové divadlo Šikulka (21. 3. 2024):
V MŠ Bělidla děti zhlédly tři pohádky o slušném chování (Jak zajíček k rozumu přišel, O líné Grétce a Prasátko a kouzelné slovíčko). Interaktivní vystoupení děti zaujalo a naučilo pravidlům zdvořilosti.
Arboretum v Semetíně (2. 5. 2024):
Děti z MŠ Chvalčov se v přírodě učily o včelách, hmyzu a pozorovaly ho pod lupou. Aktivity rozvíjely znalosti o přírodě a praktické dovednosti.
Pohádky s Budulínkem (7. 5. 2024):
Divadelnice Michaela Borošová v MŠ Radost představila interaktivní pohádky, které zapojily děti do děje a posílily jejich tvořivost a spolupráci.
Kmotra liška vypravuje (9. 5. 2024):
Divadlo Klauniky Brno v MŠ Podhradní Lhota zaujalo děti pohádkou inspirovanou operou Liška Bystrouška. Představení přiblížilo hudební klasiku hravou formou.
Pipi Dlouhá Punčocha (21. 5. 2024):
Žáci ZŠ Pod Dubíčkem navštívili Městské divadlo Zlín, kde zhlédli klasické představení, čímž rozvíjeli čtenářskou gramotnost a kulturní chování.
Malý svět techniky U6 Ostrava (6. 11. 2024):
Žáci ZŠ TGM Bystřice pod Hostýnem si vyzkoušeli práci s parním strojem, mikroskopy a řízení na trenažérech. Exkurze byla zaměřena na technické dovednosti a praktické experimenty.
Pevnost poznání Olomouc (31. 10. 2024):
Žáci ZŠ Chvalčov se zapojili do programů o cukrech a vodním hospodářství, pracovali v laboratoři a řešili logické úkoly v expozici Rozum v hrsti.
Knoflíček a Gombička (26. 11. 2024):
Brněnské divadlo v MŠ Palackého a MŠ Sokolská hravou formou učilo děti, jak pečovat o nemocné kamarády a rozumět cizojazyčnému představení.
Popletená slepice (13. 11. 2024):
Loutkové divadlo Bublanina v MŠ Osíčko pobavilo děti humornými scénkami a písničkami o slepici Pipce.
Tyto aktivity přispěly k rozvoji čtenářských, digitálních a technických dovedností, kulturního povědomí a logického myšlení dětí hravou a zábavnou formou.
Setkání v Loukově (23. 5. 2024):
Hlavními tématy jednání byly:
Další jednání (14. 11. 2024):
Hlavní body programu:
Tato setkání posilují profesní spolupráci, sdílení dobré praxe a efektivní plánování rozvoje vzdělávání v regionu.
Rozvoj potenciálu žáků se sociálním znevýhodněním (14. 12. 2023):
Seminář pod vedením Věry Facové a Miroslava Orla se zaměřil na:
Wellbeing a psychohygiena učitelů (23. 5. 2024):
Témata semináře zahrnovala:
Pedagogický leadership a diagnostika rozvoje (24. 10. 2024):
Seminář zaměřený na:
Tyto vzdělávací akce posílily kompetence pedagogů, podpořily jejich psychohygienu a nabídly praktické nástroje pro rozvoj potenciálu žáků i učitelů ve školním prostředí.
Velikonoční řemeslné tvoření (20. 3. 2024):
Téměř 30 dětí z různých škol a MŠ (ZŠ Pod Dubíčkem, ZŠ TGM, MŠ Schweigrova, MŠ Rychlov) se zapojilo do kreativních velikonočních dílen.
Letní přírodovědná škola (23. 7. 2024):
Dvacet dětí z několika škol (ZŠ Pod Dubíčkem, ZŠ Bratrství Čechů a Slováků, ZŠ TGM, MŠ Chvalčov) poznávalo svět přírody.
Literární podzim (23. 10. 2024):
Akce zaměřená na podporu čtenářské gramotnosti přilákala 21 dětí.
Spolupráce škol s SOS Kajutou ukázala, jak důležité je vytvářet prostor pro kreativní a neformální vzdělávání, které podporuje dovednosti dětí a jejich sociální rozvoj.
Beseda o hradu Nový Šaumburk (10. 5. 2024):
V rekreačním areálu pod Šaumburkem odborníci představili historii hradu, archeologické nálezy a probíhající záchranné práce. Účastníci získali praktický vhled do archeologie a historie regionu.
Exkurze ke starým řemeslům (13. 6. 2024):
Žáci ZŠ Rajnochovice se seznámili s řemesly středověké výstavby:
Komentovaná prohlídka hradu (15. 6. 2024):
Žáci z ZŠ Rajnochovice, MŠ Podhradní Lhota a ZŠ Slavkov se účastnili prohlídky hradu zaměřené na:
Experimentální archeologie: Odlévání bronzu (15. 6. 2024):
Odborník Filip Šrámek představil proces odlévání bronzových seker:
Archeologická exkurze (21. 6. 2024):
Žáci ZŠ Loukov objevovali středověké nálezy:
Tyto aktivity umožnily žákům praktické poznávání historie, polytechnických dovedností a archeologie, čímž posílily jejich kreativitu, logické myšlení a zájem o historické a technické vzdělávání.
Příměstský tábor v Rajnochovicích (29. 7. – 2. 8. 2024):
Příměstský tábor v Loukově (8. 7. – 12. 7. 2024):
Příměstský tábor ve Chvalčově (22. 7. – 26. 7. 2024):
Příměstský tábor ve Slavkově pod Hostýnem (1. 7. – 4. 7. 2024):
Tyto příměstské tábory spojily vzdělávání, zábavu a rozvoj dětí, čímž přispěly k jejich smysluplnému trávení prázdninového času.
Budoucí aktivity
V prosinci 2024 proběhne jednání ŘV MAP, který chválí aktualizaci Strategického rámce MAP, včetně investičních priorit.
Projekt MAP IV má na období 2025 naplánovány další aktivity spolupráce a aktualizaci dokumentace MAP.
Informace jsou zveřejňovány na webu MAS v sekci projektu MAP IV.
Projekt MAP IV je realizován s podporou Evropského sociálního fondu, Operačního programu Jan Amos Komenský a státního rozpočtu
Tento projekt je příležitostí ke společnému budování kvalitního a moderního vzdělávání v našem regionu.
Ing. Naděžda Klvaňová, dne 11.12.2024
Fryčajova 888
768 61 Bystřice pod Hostýnem
Po: 8:00 - 17:00 hod.
St: 8:00 - 17:00 hod.
V ostatních dnech po dohodě.
Ing. Lukáš Slovák