Vzdělávání je základní pilíř rozvoje každé obce a regionu. V ORP Bystřice pod Hostýnem se této výzvě věnujeme systematicky – prostřednictvím dokumentu Místní akční plán rozvoje vzdělávání (MAP IV). Ten vzniká díky spolupráci škol, obcí, odborníků i rodičů. Strategický rámec do roku 2028 byl aktualizovaný a schválený Řídicím výborem MAP, dne 30.6.2025 s je klíčovým dokumentem, který nastavuje směr, jak společně posunout vzdělávání v našem území kupředu.
Strategický rámec MAP IV staví na čtyřech hlavních pilířích, které se dále rozvíjejí do konkrétních cílů a aktivit:
- První z nich – inovativní a inkluzivní vzdělávání s důrazem na digitální kompetence, polytechniku a volnočasové aktivity – se zaměřuje na rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti, učení v přírodě, polytechnické vzdělávání, cizí jazyky a volnočasové aktivity. Mezi konkrétní aktivity patří například „Příroda – nejlepší učebnice“, workshopy ke kyberbezpečnosti ve spolupráci s UPOL – E-Bezpečí, meziškolní výjezd učitelů za inspirací, sdílení příkladů dobré praxe, workshopy ke gramotnostem a polytechnice, setkání se spisovateli, prevence kyberšikany, kulaté stoly k volnočasovým aktivitám, spolupráce s knihovnami a semináře pro školní jídelny.
- Druhá priorita – podpora inkluzivního vzdělávání a rozvoj pedagogických kompetencí – posiluje školy v péči o děti s odlišnými potřebami a zvyšuje profesionalitu pedagogů. Realizují se vzdělávání a sdílení dobré praxe v oblasti inkluze, kulaté stoly k rovným příležitostem, workshopy pro asistenty pedagoga, mentoring, spolupráce s poradenskými zařízeními, prevence vyhoření pedagogů i osvěta směrem k rodičům.
- Třetí priorita – posilování spolupráce mezi školami, rodinami a odbornými institucemi – staví na propojení všech aktérů vzdělávání. Konají se například aktivity „Prvňáček nanečisto“, rodičovské akademie, kulaté stoly škol a zřizovatelů, mezioborová setkání škol a služeb („Kolotoč pomoci“), osvětové kampaně, rodinné konference, workshopy k přechodům mezi stupni, výměnné akce žáků i prevence rizikového chování.
- Čtvrtou prioritou je modernizace školní infrastruktury a vybavení, která reflektuje potřebu kvalitního fyzického prostředí škol. Školy plánují rekonstrukce toalet, šaten a tříd, úpravy školních zahrad a sportovišť, pořízení interaktivních tabulí a techniky, zajištění bezbariérovosti, vybavení pro děti se speciálními potřebami i budování školních knihoven a komunitních center.
Jak se můžete zapojit?
MAP IV není jen o dokumentech – je to živý proces, do kterého se může zapojit každý, kdo chce ovlivnit budoucnost vzdělávání v regionu. Přidejte se k některé z pracovních skupin, nabídněte zpětnou vazbu, inspirujte ostatní..
DĚKUJEM ZA SPOLUPRÁCI :)