Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Projekty MAS > Místní akční plán > Aktuality MAP > MAP IV završuje tři roky inspirace, spolupráce a nových zkušeností

MAP IV završuje tři roky inspirace, spolupráce a nových zkušeností



 

Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem IV (MAP IV) završuje úspěšné období, během něhož se školy, učitelé, děti i rodiče v regionu více propojili a společně objevovali nové cesty ke kvalitnímu vzdělávání.    


Projekt je realizovaný a financovaný s podporou ESF, Operačního programu Jan Amos Komenský, státního rozpočtu, reg. číslo: CZ.02.02.XX/00/23_017/0008304. Díky této podpoře se od prosince 2023 do července 2025 uskutečnilo více než sto inspirativních aktivit, do nichž se zapojilo šestnáct škol z celého ORP Bystřice pod Hostýnem.     


Projekt ukázal, že škola nemusí být jen o lavicích a učebnicích. Díky spolupráci škol
s knihovnami v Loukově, Rajnochovicích a Bystřici pod Hostýnem se děti zúčastnily besed, scénických čtení a tvořivých dílen, které rozvíjely jejich fantazii, čtenářskou gramotnost i chuť ke čtení.    


Velký úspěch měly také tematické dílny Základní umělecké školy, kde si děti vyzkoušely dramatickou tvorbu, keramiku i hudební činnosti. Získaly prostor pro vyjádření, radost z tvoření a nové zážitky mimo klasickou výuku.       


Rozvoj polytechnického a digitálního vzdělávání patřil k dalším pilířům projektu. Děti stavěly mosty a domy v rámci Malé technické univerzity, poznávaly principy programování při Malé digitální univerzitě a vydávaly se na polytechnické exkurze – například na hrad Nový Šaumburk nebo do Malého světa techniky U6 v Ostravě. Tyto zážitky rozvíjely jejich zručnost, logické myšlení i vztah k místu, kde žijí, a ukázaly, že učení může být zábavné, praktické a smysluplné. 


Velký přínos měl projekt také pro pedagogy. Učitelé absolvovali řadu seminářů, workshopů a inspirativních výjezdů, kde sdíleli zkušenosti a učili se nové přístupy k výuce i vedení tříd. Setkání v rámci tzv. Kabinetků ředitelů přinesla prostor pro výměnu dobré praxe, podporu vedení škol a zlepšení klimatu ve školních kolektivech. Důraz se kladl také na wellbeing, psychohygienu a rozvoj pedagogického leadershipu, tedy schopnost vést, motivovat a inspirovat své kolegy i žáky.    

     
Projekt MAP IV navíc propojil formální a neformální vzdělávání. Děti se zapojily do aktivit pořádaných ve spolupráci se zařízením SOS Kajuta a také do příměstských táborů, které rozvíjely čtenářskou a matematickou gramotnost, tvořivost, manuální zručnost i schopnost spolupráce. Tábory i projektové dny se setkaly s velkým ohlasem a staly se vítaným zpestřením školního roku i prázdnin.       


Projekt pomohl propojit školy, učitele, rodiče i další organizace. Děti zjistily, že škola může být místem objevování, tvoření a radosti. Učitelé získali nové nápady, inspiraci i podporu, ředitelé posílili vzájemnou spolupráci a celé školní prostředí se stalo otevřenější, vstřícnější a tvůrčí. MAP IV tak významně přispěl ke zkvalitnění výuky i k posílení komunitního života v regionu. 

 

Na úspěšně končící  projekt MAP IV plynule naváže od 1. ledna 2026 nový projekt MAP II, který nabídne školám pokračování spolupráce a další rozvoj vzdělávání.
Pro školy bude připravena pestrá nabídka aktivit zaměřených na rozvoj dětí i podporu učitelů – například workshop „Očekávané kompetence při nástupu do 1. třídy“, adaptační dny „Prvňáček nanečisto“, seminář „Když jsou prvňáčci každý jiný: bez odkladů a s chutí do toho“, Rodičovská akademie, Kabinety pedagogů a vedení škol, programy Příroda – nejlepší učebnice, projekt Mysli, než klikneš (E-Bezpečí), MAP Fórum vzdělávání či oblíbená Setkání s příběhem – besedy se spisovateli.

Nový projekt tak plynule naváže na dosavadní práci a nabídne další příležitosti pro rozvoj dětí, učitelů i celého školního prostředí.

Poděkování patří všem ředitelům, učitelům, pracovníkům škol, knihovnám, ZUŠ, spolkům, rodičům i dětem, kteří se na projektu podíleli.         
Díky jejich nadšení, spolupráci a otevřenosti se podařilo vytvořit smysluplné, tvořivé
a inspirativní prostředí pro vzdělávání v našem regionu.

Jaroslava Jurčová

Manažerka projektu MASPodhostýnska, z.s