Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Projekty MAS > Místní akční plán > Aktuality MAP > MAP IV- SPOLUPRÁCE ŠKOL SE ZUŠ BYSTŘICE POD HOSTÝNEM ZA OBDOBÍ 02-07.2025

MAP IV- SPOLUPRÁCE ŠKOL SE ZUŠ BYSTŘICE POD HOSTÝNEM ZA OBDOBÍ 02-07.2025



 

Základní umělecká škola v Bystřici pod Hostýnem dlouhodobě spolupracuje s mateřskými školami z okolí. V březnu a květnu 2025 připravila pro děti sérii hudebně výtvarných dílen i koncert, které přinesly radost, kreativitu a nové zážitky.

 

11.–13. března 2025: Hudebně výtvarné dílny „Na paloučku“ 

Třídenní program hudebně výtvarných dílen s poetickým názvem Na paloučku“ byl věnován probouzejícímu se jaru a lidové písni „Travička zelená“, která se stala ústředním motivem všech aktivit.
Děti z různých mateřských škol – Bělidla, Rychlov, Osíčko, Palackého, Chvalčov, Radost, Sokolská, Rusava a Slavkov pod Hostýnem – společně zpívaly, rytmizovaly hrou na tělo i na Orffovy nástroje a objevovaly kouzlo živé hudby. Píseň byla obohacena o doprovod na klavír, housle, kytaru, zobcovou flétnu 
i kontrabas. Každý nástroj symbolizoval jiný prvek přírody či zvířátko, které se objevilo na paloučku – klavír trávu, housle slunce, kytara květiny, flétna ptáčky a kontrabas medvěda.
Hudební činnosti byly úzce propojeny s výtvarnými aktivitami. Děti dokreslovaly jednotlivé části příběhu, který se odehrával na paloučku, a díky tomu mohly přímo spoluvytvářet jeho atmosféru. Nechyběl ani pohyb – při zpěvu a hře děti napodobovaly zvířátka nebo přírodní jevy, a hudba tak dostávala podobu hry, obrazu i pohybu zároveň.         

Celkem se během tří dnů do dílen zapojilo více než 160 dětí z devíti mateřských škol. Každé setkání bylo rozděleno do více bloků, aby mělo co nejvíce dětí možnost aktivně tvořit. Atmosféra byla vždy radostná, veselá a plná vzájemného povzbuzování.

 

14. května 2025: Koncert „Cestování“      

V květnu připravili žáci ZUŠ pro své mladší kamarády z mateřských škol koncert „Cestování. Malí posluchači se symbolicky vydali na hudební cestu kolem světa – od Evropy až po vzdálené kontinenty.
Každé vystoupení mělo svůj charakteristický rytmus, melodii či temperament. Učitelé dětem vysvětlovali, ze které země skladba pochází, a zároveň se na plátně promítaly typické fotografie – slavné památky, tradiční pokrmy i kroje. Program tak přirozeně propojoval hudbu s geografií, kulturou i cizími jazyky.  Do koncertu se zapojili i žáci literárně-dramatického oboru, kteří svým přednesem doplnili atmosféru hudebního cestování. Nechyběla ani aktivní účast dětí z MŠ – společně zazpívaly a rytmicky vyjádřily píseň „Dopravní prostředky“, což vyvolalo nadšení a úsměvy v celé koncertní síni.    
Akce proběhla ve dvou blocích, aby se mohlo zapojit všech 122 dětí z osmi mateřských škol.

 

Shrnutí:
Hudebně výtvarné dílny i koncert dětem přinesly nejen radost a zábavu, ale také nové zkušenosti, hudební i výtvarné dovednosti a pocit sounáležitosti. Díky propojení hudby, obrazu, pohybu a fantazie se děti učily vnímat svět v jeho rozmanitosti a krásně se rozvíjela jejich tvořivost, představivost i schopnost spolupracovat.